Романістика Сергія Жадана: особливості хронотопу, концепція героя, стиль

Автор(и)

  • В. Ю. Ласькова Донецький національний університет імені Василя Стуса

Ключові слова:

Сергій Жадан, романістика, хронотоп, герой, стиль

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз романістичної прози Сергія Жадана крізь призму трьох ключових компонентів: хронотопу, концепції героя та стилістичних особливостей. Досліджено функціонування урбаністичного простору як зони пам’яті, травми та маргінальності, а також роль транзитних просторів (доріг, блокпостів) як лімінальних зон. Визначено еволюцію героя: від інфантильного антигероя «втраченого покоління» до зрілого «воєнного свідка», що здійснює етичний вибір. Особливу увагу в роботі приділено стилю Жадана: використанню розмовної мови, інтертекстуальності та соціальній заангажованості як формі поетики свідчення. Зроблено висновок, що художня система письменника забезпечує осмислення пострадянського досвіду та трансформації національної ідентичності в умовах кризових історичних змін.

Посилання

Зеленко Л. Особливості хронотопу в романі Сергія Жадана «Ворошиловград». Наукові записки НаУКМА. Філологія. 2015. Т. 168. С. 72–78.

Романенко О. В. Урбаністичний хронотоп у романах Сергія Жадана. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філологія. 2013. № 1072. С. 120–124. 3

. Бербер Н. Екзистенційні мотиви у творчості Сергія Жадана. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2020. Вип. 72. С. 89–95.

Свербілова Т. В. Екзистенційні мотиви у романі Сергія Жадана «Ворошиловград». Наукові записки НаУКМА. Філологія. 2015. Т. 168. С. 78–82.

Гундорова Т. Кітч і література: Травестії. Київ: Факт, 2008. 356 с.

Логвиненко Ю. Особливості художнього простору в романах Сергія Жадана. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2011. Вип. 52. С. 298–304.

Бабенко А. В. Інтертекстуальність у прозі Сергія Жадана: автореф. дис. ... канд. філол. наук. Харків, 2010. 20 с.

Панцьо С. Інтертекстуальність як принцип побудови художнього світу Сергія Жадана. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. 2018. № 12. С. 134–140.

Різниченко О. Міфологічні образи в поезії Сергія Жадана. Сучасна українська література: постмодерний дискурс. Київ: Смолоскип, 2009. С. 234–245.

Мухаметзянова М. Постмодерністські тенденції в поезії Сергія Жадана. Філологічні трактати. 2013. Т. 5, № 2. С. 85–90.

Харчук Р. Творчість Сергія Жадана: між постмодернізмом та новою щирістю. Сучасність. 2006. № 3. С. 134–140.

Левченко Н. М., Печерських Л. О. Інтермедіальність як засіб відображення дійсності в романі Сергія Жадана «Інтернат». Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Т. 31(70), № 4. С. 42–47.

Жадан С. В. Ворошиловград. Харків: Фоліо, 2010. 416 с.

Коваленко О. Естетика постмодернізму в романі Сергія Жадана «Депеш Мод». Сучасна українська література: теорія та практика. 2012. № 3. С. 45–53.

Скорук І. Міфопоетика у романі Сергія Жадана «Месопотамія». Слово і Час. 2017. № 5. С. 45–52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Номер

Розділ

Філологія