Cognitive style and features of stress resistance in student youth
Keywords:
cognitive-style characteristics; cognitive style; stress resistance; coping strategiesAbstract
The purpose of the review article is to actualize the problem of stress resistance in the higher education system through considering its most relevant aspects. The socio-psychological and medical significance of stress resistance is determined by its direct connection with well-being, mental and physical health of a person, the effectiveness of his activities and behavior. The role of cognitive styles in the choice of coping strategies and stress resistance in general is considered. The role of intellectual resources in the productive experience of difficult life situations is emphasized. The possibility of a comprehensive study of the role of cognitive factors of stress resistance is discussed.
References
Осокина К. А. Взаимосвязь когнитивного стиля (полезависимость-поленезависимость) и некоторых свойств личности. Вестник Красноярского государственного педагогического университета. 2016. № 4 (38). С. 255–257.
Церковский А. Л. Современные взгляды на проблемы стрессоустойчивости. Вестник Витебского государственного медицинского университета. 2011. № 5. С 6–19.
Witkin H. A., Goodenough D. R. Cognitive styles: Essence and Origins. Field dependence and field independence. N.Y., 1982.
Алексапольский А. А. Взаимосвязь когнитивного стиля «полезависимость-поленезависимость» с механизмами психологической защиты и стратегиями совладания. Вестник КГУ им. Н. А. Некрасова 2013. № 8. С. 3–19.
Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. М., 2004. 384 с.