Analysis the features of models of communication processes

Authors

  • T.S. Kalinichenko

Keywords:

communication; communication processes; linear models of communication processes; nonlinear models of communication processes

Abstract

This study provides information about the features of models of communication processes. The definition of key characteristics and content of the definition of "communications" by different authors is given. The paper presents an analysis of the types of linear and nonlinear models of the communication process. The study identified the main advantages and disadvantages of these models. It is proposed to use the synthesis of artificial intelligence methods and research of the behavior of the subjects of the institution to study communications and build models of the communication process.

References

Боднар А. В. Информация и коммуникации в управлении предприятием. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011, № 3 (2). С. 219–227.

Панченко В. А. Комунікаційні процеси в ефективному управлінні персоналом. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2016. № 30. С. 147–154.

Єрмакова З. І. Комунікаційні процеси в суспільстві. Вісник післядипломної освіти. 2011. № 4. С. 43–51.

Міронова Ю. В., Кагляк О. О., Пітик О. В. Науково-теоретичні основи дослідження маркетингових комунікаційних процесів на підприємстві. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2016. №–1. С. 207–214.

Мескон М., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента. М.: Дело, 1999. 800 с.

Мильнер Б. З. Теория организации: Учебник. М. : Инфора-М, 2006. 720 с.

Спивак В. А. Современные бизнесс-коммуникации. СПб. : Питер, 2002. 447 с. 8. Смирнов Э. А. Теория организации : учебное пособие. М.:ИНФРА-М, 2003. 548 с.

Лафта Дж. К. Менеджмент : учеб. Пособие. М. : ТК Велби, 2005. 592 с.

Хміль Ф. І. Менеджмент. К. : Вища школа, 1995. 351 с.

Примак Т. О. Маркетингові комунікації в системі управління ринковою діяльністю підприємства : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. доктора екон. наук : спец. 08.06.01 «Економіка, організація і управління підприємствами». К., 2004. 26 с.

Яловега Н. І. Принципи застосування основних комунікаційних інструментів у діяльності підприємств споживчої кооперації. URL: http://www.rusnauka.com/19_NNM_2007/Economics/23199.doc.htm .

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура М. : ГУ ВШЭ, 2000. 272 с.

Lasswell H. D. (1948) The structure and function of communication in society. In: L. Bryson (ed.) The Communication of Ideas. New York: Harper, pp. 37–51.

Shannon, Claude E., Warren Weaver, and Norbert Wiener. The mathematical theory of communication. Physics Today. 1950. 3.9: 31.

Schramm W. How communication works. 1954. 3–26.

Newcomb T. M. An approach to the study of communicative acts. Psychological review. 1953. 60(6), 393.

Westley B. H., & MacLean Jr, M. S. A conceptual model for communications research. Journalism Quarterly. 1957.34(1), 31-38.

Published

2021-11-16

Issue

Section

Педагогіка