Intersubjective dialogue in the experimental novel by L.Skrypnyk «Inteligent».
Keywords:
avant-garde, experimental novel, game with the reader, artistic methodAbstract
The article analyzes game interaction between the author and the reader in the experimental novel by L. Skrypnyk «Inteligent». Determined that in the novel the game with the reader is realized through the destruction of the traditional narrative and the synthesis of various arts, in particular literature and cinema. The game in the novel is also present on the graphic and intertextual levels, and serves as the main means of creating irony.References
Капленко О. М. Феномен «сценарного» стилю оповіді авангардиста Леоніда Скрипника. Наукові записки. Серія «Філологічна». 2008. Вип.10. С. 321–333.
Дорошенко К. С. Мовна гра як теоретична проблема. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. 2014. № 4. С. 140–143.
Жигун С. В. Гра як художній прийом в епічному тексті (на матеріалі прози українських письменників 10–20-х років ХХ ст.): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.06 – теорія літератури / Жигун Сніжана Віталіївна; Київський нац. ун-т. ім. Т. Шевченка. Київ, 2009. 25 с.
Скрипник Л. Інтелігент. Х. : Пролетарій. 1929. 92 с.
Хомич Ю. В. Реалізація мовної гри в романі «Інтелігент» Л. Скрипника. Науковий вісник МДУ імені В. О. Сухомлинського. Філологічні науки (літературознавство). 2015. № 1 (15). С. 221–224.