Peculiarities of occasionalisms’ usage in reviews of Ukrainian dishes and food products (based on Youtube videos of english-speaking bloggers)
Keywords:
occasionalism, Internet discourse, sensory lexis, communicative process, perceptionAbstract
The article is devoted to the analysis of occasionalisms’ peculiarities, i.e. their genesis and functioning within the conversational English-speaking Internet discourse. The study is carried out on the material of the English-speaking bloggers video reviews, uploaded onto YouTube video-sharing platform, which allows to consider the peculiarities of occasionalisms use in the process of unprepared utterances, which are used for an accurate reproduction of the perceptual information obtained by video bloggers during the tasting of Ukrainian dishes and food products. By applying the method of sampling, component, discourse and word-formation analysis, as well as descriptive and quantitative methods, the occasionalisms of lexical and semantic types are distinguished, a minor difference between the quantitative indicators of which points to the productivity of the given occasionalisms types in the sphere of virtual communication.References
Худобина Л. А. Окказионализмы как средство выразительности. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://studik.net/okkazionalizmy-kak-sredstvo-vyrazitelnosti/.
Четина М. М. Когнитивный анализ актов окказиональной номинации (на материале прозы Дж. Фаулза). Известия Санкт-Петербургского университета экономики и финансов. 2010. № 6. С. 162–165.
Zaluzhna O. YouTube Videos as a Source of Empiric Material for the Linguistic Research. Матеріали Всеукраїнської наукової конференції «Актуальні питання вивчення германських, романських і слов’янських мов і літератур та методики викладання іноземних мов» (17 січня 2020 р.). Вінниця : ДонНУ імені Василя Стуса, 2020. С. 16–19.
Лущиков В. А, Терских М. В. Жанрово-тематические и языковые особенности видеоблогов. Вестник Тамбовского университета. Серия «Общественные науки». 2018. № 14. С. 57–75.
Шепітко І. В., Сенів М. Г. Структурно-семантична класифікація найменувань на позначення смаку в англійській та українській мовах. Вісник Донецького національного університету. 2016. С. 134–138.
Samuel and Andrey – Travel and Food Videos [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://youtu.be/R012xnuZ094.
Jamesyboy Experiment [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://youtu.be/zdH-TAU29xE.
emmymedeinjapan [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://youtu.be/GdIRXFZXKv8.
Matty Ice Reviews [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://youtu.be/DM6QGUnecIU.
Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М. : Едиториал УРСС, 2004. 571 с.
Фельдман Н. И. Окказиональные слова и лексикография. Вопросы языкознания. 1957. № 4. С. 64–73.
Зайцева Е. А. Окказиональные средства выражения авторской позиции (на материале поэтических текстов). Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 9 «Сучасні тенденції розвитку мов». 2012. Випуск 8. С. 66–73.
Матковська О. Перспективи лінгвістичних досліджень блогів. Людина. Комп'ютер. Комунікація : збірник наукових праць. 2015. С. 128–131.
Веккессер М. В. Особенности разговорной речи в контексте Интернет-дискурса. Язык и социальная динамика. 2012. № 12. С. 193–198.
Залужна О. О., Головенько В. В. Особливості генези та функціонування синестетичної метафори в оглядах українських страв та продуктів харчування (на матеріалі YouTube відео англійськомовних блогерів). Типологія мовних значень у діахронічному та зіставному аспектах. 2019. Випуск 38. С. 62–73. DOI: http://dx.doi.org/10.31558/2075-2970.2019.38.6
Longman Dictionary of Contemporary English / [S. Bullon, A. Gadsby, etc. (eds.)]. Edinburg : Pearson Education Limited, 2014. 2161 p.
Лаенко Л. В. Восприятие – сознание –язык: проблема взаимосвязи. Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2006. № 1. С. 5–15.
The Oxford English Dictionary [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.oxforddictionaries.com/.