Communicative aspects of professionalism of the modern librarian.
Keywords:
library, communication culture, librarian, reader, communicative ethicsAbstract
The study has reviewed the communication issue between a librarian and a user, defined the ethical standards of the business communication in a library. Attention has been drawn to the consideration of the moral standards of a library worker and the professional and personality qualities of specialists and users.References
Алтухова Г. По законам риторики. Библиотека. 1994. № 10. С. 22–26.
Богданова И. А. Библиотечный диалог: аспекты речевого общения: Учебно-методическое пособие. М.: ЛИБЕРЕЯ- БИБИНФОРМ, 2006. 120 с.
Буяльський Б., Оверчук А. Як ми спілкуємося: Мовленнєвий етикет українського народу. Директор школи. 2002. № 33–36.
Грабар Н. Г. Суттєві цінності бібліотек ВНЗ: реалії та перспективи. Вісн. кн. палати. 2006. № 8. С. 12–15.
Грабар Н. Г., Жукова В. П. Життєва потреба розвитку професії. Вісн. кн. палати. 2007. № 9. С. 27–30.
Диалог с читателем. Библиотека. 1992. № 1. С. 49–50.
Деловой этикет: Методическое пособие. Шкільна бібліотека. Плюс. 2007. № 9. С. 21–28.
Добрынина Н. Е., Матлина С. Г. К плюрализму в общении с читателями. Актуальные вопросы библиотечной работы. М., 1991. С. 34–45.
Езова С. А. Культура общения библиотекарей: Учебно-методическое пособие. М.: Издательство «ЛИБЕРЕЯ», 2004. 144 с.
Езова С. А. О подготовке библиотекарей к общению с читателем. Библиотековедение. 1993. № 4. С. 72–75.
Езова С. А. Стиль диалога: доброжелательность. Актуальные вопросы библиотечной работы. М., 1991. С. 46–51.
Жирова В. Г. Етика бібліотекаря. Шкільна бібліотека. 2006. № 11. С. 32.