The basic approaches to the definition of the concept of social media (Review of foreign and domestic studies)

Authors

  • V. O. Kaplunenko

Keywords:

new media; social communications; social media; social networks; Web 2.0.

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of defining social media in the information space. The use of the terms “social media” and “social networks” by foreign and domestic researchers is analyzed. The expediency of using the term “social media” is substantiated. 4 main approaches to social media are distinguished: technological, communication, sociological and multimedia.

References

Clement J. Number of social network users worldwide from 2017 to 2025. Statista : веб-сайт. URL: https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-socialnetworkusers/#:~:text=Social%20media%20usage%20is%20one,almost%204.41%20billion%20in%202025.&text= Social%20network%20penetration%20is%20constantly,2020%20stood%20at%2049%20percent. (дата звернення: 27.09.2020).

Почепцов Г. Г. Социальные медиа как дружеские сети и как опасные ловушки Хвиля : веб-сайт. URL: https://hvylya.net/analytics/society/sotsialnyie-media-kak-druzheskie-seti-i-kak-opasnyie-lovushki.html. (дата звернення: 27.09.2020).

Вахула Б. Я. Соціальні інтернет-мережі, їхні функції та роль у формуванні громадянського суспільства. Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2012. №. 6. С. 311–319.

Григорова З. В. Нові медіа, соціальні медіа, соціальні мережі—ієрархія інформаційного простору. Технологія і техніка друкарства: збірник наукових праць. 2017. № 3. С. 93–100.

Шульга М. І. Система соціальних медіа у процесі інтеграції у маркетингові комунікації. Науковий блог : заголовок з екрану. URL: http://naub. org. ua. (дата звернення: 27.09.2020).

Kietzmann J. H. et al. Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons. 2011. Vol. 54. №. 3. P. 241–251.

Schlagwein D., Hu M. How and why organisations use social media: five use types and their relation to absorptive capacity. Journal of Information Technology. 2017. Vol. 32. № 2. P. 194–209.

Ellison N. B., Boyd D. Sociality through social network sites. The Oxford handbook of internet studies. 2013. P. 151–172.

Самуляк О. В. Проблеми ідентифікації інтернет-ЗМК. Наукові записки Інституту журналістики. 2012. Т. 47. С. 82–84.

O’reilly T. Web 2.0: compact definition. O'Reilly Radar : веб-сайт. URL: http://radar.oreilly.com/ archives/2005/10/web_20_compact_definition.html (дата звернення: 27.09.2020).

Newman R. et al. Web 2.0. The past and the future. International Journal of Information Management. 2016. Vol. 36. №. 4. P. 591–598.

DiNucci D. Fragmented future. Print. 1999. Vol. 19. № 4. P. 32–33.

Lawson M. Berners-Lee on the read / write web. BBC : веб-сайт. 2005. URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4132752.stm. (дата звернення: 27.09.2020).

Breslin J. G., Passant A., Decker S. Introduction to the Social Web (Web 2.0, social media, social software). The Social Semantic Web. Springer, Berlin, Heidelberg, 2009. P. 21–44.

Zhang Y., Leung L.A. review of social networking service (SNS) research in communication journals from 2006 to 2011. New media & society. 2015. Vol. 17. № 7. P. 1007–1024.

Obar J. A., Wildman S. S. Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications policy. 2015. Vol. 39. №. 9. P. 745–750.

Lundmark L. W., Oh C., Verhaal J. C. A little Birdie told me: Social media, organizational legitimacy, and underpricing in initial publi offerings. Information Systems Frontiers. 2017. Vol. 19. №. 6. P. 1407–1422.

Xu Y. C. et al. Retaining and attracting users in social networking services: An empirical investigation of cyber migration. The Journal of Strategic Information Systems. 2014. Vol. 23. № 3. P. 239–253.

Murthy D. Towards a sociological understanding of social media: Theorizing Twitter. Sociology. 2012. Vol. 46. № 6. P. 1059–1073.

Miranda S. M., Young A., Yetgin E. Are social media emancipatory or hegemonic? Societal effects of mass media digitization in the case of the SOPA discourse. MIS quarterly. 2016. Vol. 40. № 2. P. 303–329.

Published

2020-11-24

Issue

Section

Філологія