Semantic features of English-language magazine headlines (based on the «National Geographic»)

Authors

  • I. S. Savchuk

Keywords:

headline; semantics; thematic classification; communicative types of headlines

Abstract

The main concern of the paper is to analyse the semantics of the headlines based on the material of the English-language periodical “National Geographic”. The descriptive method comprehends the theoretical principles in the study of headlines for the complex presentation of the research results. The methodological basis of the work includes two types of linguistic analysis: structural-semantic and quantitative, to systematize and classify linguistic material, identify the frequency of certain semantic types and interpret their features. As a result of the study, the main thematic groups were identified, the communicative classification was presented, and the semioticsemantic features of the National Geographic headlines were determined.

References

National Geographic. URL: https://www.nationalgeographic.com/ (дата звернення 15.03.2020).

Некрасова А. С. Виды, типы, функции газетного заголовка и его место в тексте статьи СМИ. Актуальные проблемы филологии: материалы III Междунар. науч. конф. Казань: Молодой ученый, 2018. С. 27–31.

Лазарева Э. А. Заголовок в газете. Урал: Изд-во Урал. ун-та, 1989. 96 с.

Юлдашева Л. Проблеми дослідження заголовків у лінгвістиці. Філологія і лінгвістика в сучасному суспільстві. м. Хмельницький, 23–24 березня 2018 р. С. 48–52.

Шостак М. И. Журналист и его произведение: практическое пособие. М.: ТОО «Гендальф», 1998. 96 с.

Никифорова Ж. А. Проблема автономности заголовка в структуре гипертекста газетного номера. Вестник Челябинского государственного университета.Сер. Филология. Искусствоведение. Вып. 42 (11). Челябинск: Челяб. гос. ун-т, 2010. С. 7–92.

Published

2020-11-25

Issue

Section

Філологія