Communicative-Pragmatic Constituents of the English Commercial Slogan (Based on the Advertisements of Cosmetic Products and Perfumery)

Authors

  • A.Ye. Khodanovych

Keywords:

slogan; advertising discourse; communicative-pragmatic direction; age group; paralinguistic context.

Abstract

The article is devoted to the analysis of communicative-pragmatic peculiarities in the English commercial slogan of cosmetic products and perfumery, oriented to a wide audience of recipients belonging to different age groups. The research is carried out on the empirical material of advertising slogans selected from catalogues and advertisements on the Internet. The research outlines communicative intentions, strategies and tactics inventoried, in addition types of advertising slogans according to the sentence function are determined which becomes possible through the analysis of communicative-pragmatic peculiarities. It is stated that the above-mentioned aspects determine a range of peculiarities concerning their use in relation to the age groups of the advertisement recipients providing the presence of precise paralinguistic context. The notion of paralinguistic peculiarities of the advertisement, which create a necessary context for the slogan itself, includes in particular visual components of the commercial announcement. The visual element of the commercial slogan provides possibility to determine its addressee according to age criterion.

References

Кафтанджиев Хр. Тексты печатной рекламы. М. : СМЫСЛ, 1995. 175 с.

Словник української мови [в 11 т.]. URL: http://sum.in.ua (дата звернення 26.10.2019).

Арешенкова О. Ю. Комунікативно-прагматичні та стилістичні параметри рекламного тексту : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01. Кривий Ріг, 2016. 230 с.

Виноградова О. В. Функціонування конструкцій експресивного синтаксису в рекламних текстах. Лінгвістичні студії : зб. наук. праць. Вип. 14. Донецьк : ДонНУ, 2005. С. 126‒130.

Гасюк Г. М. Комунікативно-прагматичний потенціал субстантивних словосполучень в сучасному англомовному публіцистичному дискурсі. Філологічні студії : наук. часоп. 2004. № 4. С. 64‒74.

Калиновська І. М. Іменникові фрази-рекламні слогани: структурний і семантичний аспекти. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. : зб. наук. праць. Вип. 19. 2013. С. 81‒84.

Кафтанджиев Хр. Тексты печатной рекламы. М. : СМЫСЛ, 1995. 175 с.

Кузьмич О. О., Кондратюк Ю. В. Теоретичний погляд на стильові особливості синтаксису реклами. Лінгвостилістичні студії. : зб. наук. праць. Вип. 5. 2016. С. 94‒100.

Кохтев Н. Н. Реклама : искусство слова [рекомендации для составителей рекламных текстов]. М. : Издательство МГУ, 1997. 96 с.

Лившиц Т. Н. Реклама в прагмалингвистическом аспекте. Таганрог : Таганрогск. гос. пед. инт, 1999. 214 с.

Морозова И. В. Слагая слоганы. М. : Рип-Холдинг, 2005. 174 с.

Романюк С. К. Комунікативні стратегії й тактики реалізації сугестивного впливу в дискурсі американської комерційної реклами. Психолінгвістика. : зб. наук. праць. Вип. 4. 2009. С. 235‒242. URL: http://nbuv.gov.ua/jpdf/psling_2009_4_32.pdf (дата звернення 27.08.2019).

Формановская Н. И. Речевое взаимодействие: коммуникация и прагматика. М. : ИКАР, 2007. 480 с.

Макєдонова О. Д. Лінгвостилістична організація та прагматичне функціонування англійськомовного рекламного дискурсу : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Запоріжжя, 2017. 229 с.

Бове Л. Современная реклама. Творчество в составлении рекламных текстов. Тольятти : Изд. дом Довгань, 1995. 704 с.

Волошина Н. В. Психолінгвістичні аспекти сприйняття рекламного тексту. Молодий вчений : наук. часоп. 2018. № 4 (56). С. 638−641.

Сегал А. Л. Комунікативно-інтенціональний зміст рекламно-інформаційного колажу. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. : зб. наук. праць. Вип. 9. 2016. С. 27–34.

Тєлєтов О. С., Тєлєтова С. Г. Особливості мовленнєвого впливу в рекламних текстах. Маркетинг і менеджмент інновацій. : зб. наук. праць. Вип. 4. 2015. С. 49–58.

Словник-довідник термінів педагогічного маркетингу / гл. ред. Н. М. Флегонтова. К. : Освіта України, 2008. 80 с.

Burgoon J. K. Nonverbal communication in 1970s : An overview. In : Communication year book 4. New Brunswick, 1980. P. 179–197.

Габелко О. М. Невербальні засоби комунікації. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка] : зб. наук. праць. Вип. 33. 2013. С. 37−39.

Морозов В П. Искусство и наука общения: невербальная коммуникация (под. ред. В. И. Медведєва). М. : ИПРАН, 1998. 164 с.

Published

2021-05-06

Issue

Section

Філологія