Communicative and Expressive Types of Inscriptions on Clothing in English Fashion Discourse

Authors

  • A. M. Martyniuk

Keywords:

inscription on clothing, communicative and expressive features, fashion discourse

Abstract

The main concern of the paper is to analyse the communicative and expressive features of the English inscriptions on clothing of the well-known brands. The relevance of the chosen topic is determined by the need for more thorough analysis of the pragmatic features of the texts on garments in the English fashion discourse. The methodological basis of the work includes the linguistic analysis, which makes it possible to identify in detail the specifics of communi- cation with the help of clothing inscriptions, to classify the selected linguistic material, to determine the productivity of certain communicative and expressive types and to interpret their linguistic features.

References

Стрюк Н. В. Написи на одязі в англомовній та україномовній лінгвокультурах: особливості структури та семантики. дис. … д-ра філософ. зі спец. 035 «Філологія». ДонНУ імені Василя Стуса, Вінниця, 2023. 279 с.

Striuk N. Ukrainian and English Metaphorical Inscriptions on Clothing; How Eloquent Can They Be? Зборник Матице српске за славистику. 2022. Vol. 2022, № 101. P. 143–159.

Xiao T., Su J. Exploring T-shirt slogans by content and thematic analysis. International Journal of Fashion Design, Technology and Education. 2022. Vol. 15, № 3. P. 277–286.

Moshood Z., Olawale K. H. A Pragma-Stylistic Exploration of Selected Sign-out T-shirts’ Inscriptions. Issues in Language and Literary Studies. 2024. Vol. 8, № 1. Р. 70–91.

Poutsma H. A Grammar of Late Modern English. Read Books, 2008, 524 р.

Зайченко Ю. О. Експресивні зсуви при перекладі творів жанру фентезі на різних мовних рівнях. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Серія: Філологія. Педагогіка. 2014. № 4. C. 22–30.

Kruisinga E. A. A Handbook of Present-Day English. Vol. 2: English Accidence and Syntax. Forgotten Books, 2018. 550 p.

Морозова І. Б., Мкртичян А. А. Містер Шерлок Холмс чи Шерлок? (порівняльний аналіз граматичних особливостей мовленнєвих партій Ш. Холмса у повісті А. К. Дойла та телесеріалі). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія». Острог: Вид-во НаУОА, 2023. Вип. 17(85). С. 78–83.

Кудрявцева Л. О., Дячечко Л. П., Дорофеєва О. М. Сучасні аспекти дослідження мас-медійного дискурсу: експресія – вплив – маніпуляція. Мовознавство. 2005. № 1. С. 59–66.

Городецька І. В. Англійськомовний рекламний текст косметичних засобів: структура, семантика, прагматика. Чернівці, 2015. 203 с.

Зірка В. В. Мовна парадигма маніпулятивної гри в рекламі: автореф. дис. … д-ра філол. наук: 10.02.02. Київ, 2005. 32 с.

Сильвестров Ю. В. Семантико-стилістичні та прагматичні особливості рекламного тексту: автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.02. Київ, 1996. 25 с.

Published

2024-05-23

Issue

Section

Філологія