Lexical and grammatical features of translating English newspaper headlines into Ukrainian and German
Keywords:
translation, newspaper headline, news article, allusivityAbstract
The article explores a range of challenges and problems that translators may encounter when rendering English-language newspaper headlines into Ukrainian and German. The role of context in conveying information in other languages within a journalistic style is determined. It is established that the most common difficulties during translation arise from the methods of rendering phrasal verbs, idioms, the subject and the predicate, and quotations associated with a specific cultural context into Ukrainian and German.
References
Коваленко А. М. Заголовок англомовного журнального мікротексту-повідомлення: структура, семантика, прагматика (на матеріалі тижневика Newsweek): автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.04. Київ, 2002. 19 с.
Болдарьова Є. Ф. Мовна гра у заголовках публіцистичних текстів. Мовна особистість: проблема лінгвокультурології та функціонал. семантики. Київ, 1999. С. 45–51.
Бакало А. Заголовок друкованого ЗМІ: рекламний слоган. Друкарство. 2006. № 5. С. 36–39.
Банзерук А. Перекладацькі трансформації в англійськомовному медіадискурсі. Вісник студентського наукового товариства: збірник наукових праць студентів, магістрантів і аспірантів / за заг. ред. О. В. Мельничука. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2021. Вип. 25. С. 39–42.
Бойчук К. В. Мова газетних текстів як засіб впливу на читача. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер.: Філологічна. 2009. Вип. 11. С. 135–139.
Пампура С. Ю. Мова англійських газетних заголовків: особливості перекладу. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2019. № 41, т. 2. С. 157–159.
Чувардинський О. «Четверта влада» в структурі громадського суспільства. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2006. Вип. 32. С. 455–467.
Hachten W. A. Four Types of Newspapers. Africa Today. Press Freedom and African Development (Jun.–Jul., 1969). Vol. 16, № 3. Р. 7–8. URL: https://www.jstor.org/stable/4187829 (дата звернення: 04.05.2024).
Tiono N I. An Analysis on Syntactic and Semantic Factors Found in Newspaper Headlines. K@ta: A Biannual Publication on the Study of Languange and Literature. 2003. Vol. 5(1). Р. 49–61. URL: https://media.neliti.com/media/ publications/143852-EN-an-analysis-on-syntactic-and-semantic-fa.pdf (дата звернення: 11.08.2024).
Mozūraitytė R. Newspaper Style: Stylistic Features of the Headlines / Assoc. Prof. Dr. Sušinskienė. 2015. URL: https://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:8740579/datastreams/MAIN/content